main-logo

Порядки проведення виїзних перевірок та інспекційних відвідувань Держпраці визнано незаконними і нечинними

У зв`язку з прийняттям судового рішення від 14 травня 2019 року у справі №826/8917/17   постанову КМУ №295 визнано нечинною. Отже, з цієї дати скасовано порядки проведення інспекційних відвідувань роботодавців та виїзних перевірок Держпраці щодо нагляду за роботою інспекторів місцевих рад

Чого вимагали позивачі?

Спочатку група позивачів звернулися  до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Кабінету Міністрів України (за участю третіх осіб, які не заявляли самостійних вимог на предмет спору: Державна служба України з питань праці, Державна регуляторна служби України).

Вони просили суд визнати незаконною та нечинною постанову КМУ від 26.04.2017 р. №295 «Про деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Нагадаємо, що ця постанова затверджувала:

  • Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю;
  • Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю.

При цьому перший із цих Порядків прописував правила інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань. Предметом цих видів заходів мало бути додержання законодавства про працю, і застосовувати їх мали інспектори з праці, як самої Держпраці, так і місцевих рад  (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин).

А другий – встановлював правила проведення, зокрема, виїзних перевірок Держпраці та її територіальними органами з метою виявлення порушень та недоліків, зокрема, під час здійснення таких інспекційних відвідувань, місцевими радами.

Ці Порядки просили визнати незаконними і нечинними, тобто, по суті, скасувати їх. Чому?

Нардеп Оксана Продан з кінця минулого року не залишала спроб з’ясувати, чи відповідає постанова №295 вимогам Конституції та законам України.

До цього часу її всі переконували у відсутності будь-яких порушень. Аж поки не стало відомо про судову практику. Кіровоградський окружний адміністративний суд 19.03.2019 р. у справі №1140/2746/18 прийняв рішення, яким надав відповідь на головне питання: яким нормативно-правовим актом врегульовано призначення і проведення Управлінням інспекційних відвідувань? Зокрема:

  • З огляду на приписи ч. 2 ст. 2 Закону №877, його дія поширюється на спірні правовідносини, оскільки інспекційне відвідування Управлінням є формою державного нагляду у сфері господарської діяльності.
  • З огляду на ч. 4 та 5 ст. 2 Закону №877, Управління Держпраці може здійснювати державний нагляд контроль виключно на підставі Закону і спеціального закону, котрий би встановлював особливості його діяльності. Законодавець не прийняв такого спеціального закону, тому спірні правовідносини врегульовані виключно приписами Закону, що виключає можливість застосування до спірних правовідносин постанови Уряду від 26.04.2017 р. №295, якою керувався відповідач, призначаючи інспекційне відвідування.
  • Інспекційне відвідування за сутнісним змістом є перевіркою.

Висновок суду першої інстанції.

Перша судова інстанція винесла рішення на користь КМУ.

Згідно з судовим рішенням від 26.12.2018 р., оскаржувана постанова відповідає актам вищої юридичної сили та видана відповідачем на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. За таких обставин, підстави для визнання постанови незаконною відсутні.

Висновок апеляційного адмінсуду (14 травня 2019 р.)

Шостий апеляційний адмінсуд м. Києва своїм рішенням скасував постанову №295 щодо перевірок Держпраці. Про це було повідомлено Головою громадської ради при ДРС Сергієм Доротичем у Facebook та Оленою Доненко.

Як розповіла Олена Доненко, з цього часу:

  1. Місцеві інспекції з праці є незаконними.
  2. Інспекційні відвідування є незаконними.
  3. Перевірки виключно державним органом з питань праці за плановими перевірками з дотриманням вимог включення суб’єкта господарювання до план-графіку або позапланові, виключно і в порядку передбаченому ЗАКОНОМ!

Рішення суду оприлюднено на сайті судових рішень 17.05.2019

Відповідно до статті 325 КАСУ постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2019 у судовій справі №826/8917/17 набрала законної сили 14.05.2019 року.

Можна сказати одне: КМУ має право подати касацію і тільки Верховний суд зможе поставити крапку у цьому питанні.

Однак, в силу приписів ч. 1 ст. 325 КАСУ, постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Тобто з 14.05.2019 року Постанова №295 є нечинною та скасована. 

Наслідки скасування Порядку №295

Скасування Постанови № 295, призводить, що  будь-які інспекційні відвідування та невиїзні інспектування, які тривають, або призначені згідно із цією постановою, мають бути зупинені та/або відмінені (скасовані).

Надалі перевірки Держпраці, а також робота місцевих інспекцій з праці будуть здійснюватися в межах Закону №877.

Тобто скасування Порядку №295 не означає, що Держпраці не може проводити перевірок. Але вона має їх проводити в межах загальних правих за Законом №877. При цьому порядку проведення таких перевірок саме для Держпраці цей закон не містить. Отже, будемо очікувати змін до Закону № 877